För att svara på vad radioreklam kostar behöver vi separera mediatiden från produktionen. Mediatid är det som radiostationerna erbjuder, själva sändningsutrymmet i reklamblocken. För en normalstor kampanj på en lokalradiostation i en större stad får du räkna med att betala mellan 15 000 och 25 000 för en vecka. Önskar du sända på flera stationer, eller rentav nationellt, ökar självfallet kostnaden per adderad station. Kontakta säljavdelningen på den radiostation du är intresserad av så berättar de mer.
Produktion av radioreklam
Produktionen av radioreklam består av flera delar: idé/manus, röster, musik och ljudeffekter. Priset beror på vilken ambitionsnivå produktionen ska hålla; vilken sorts musik som används, vilken röst som ska läsa in, med mera. Till exempel kostar en nationellt känd skådespelare mer än en mindre känd lokal röst. Det är billigare att använda färdiginspelad så kallad biblioteksmusik än att boka ett helt band för inspelning, eller att licensiera en låt av Lady Gaga.
Att producera radioreklam kan med andra ord bli hur stort eller litet som helst, allt är kopplat till vilka resurser som krävs för att förverkliga idén. När jag får frågan om vad det kostar att producera brukar jag fråga om det är OK att offerera när idé/manus är klart. Då kan jag ganska lätt avgöra vilka resurser jag behöver. Vanligen landar slutnotan mellan 5000-10 000 för en produktion som ska sändas på en lokal radiostation, och 15 000-25 000 för en produktion som ska sändas över hela landet.
Fast pris
För enstaka lokalproduktioner erbjuder jag fast pris. Priset är inklusive idé/manus, 1-2 röster, musikbakgrund och ljudeffekter. Denna nivå fungerar ofta bra för de flesta lokala radiokampanjer, men observera att produktionerna är begränsade till de förutsättningar jag angivit ovan. Behövs det fler röster, specialmusik, sändning på fler stationer, etc, så får jag istället ge offert på arbetet.