Konsten att spela in ljudeffekter

När jag arbetar med radio och film behöver jag en hel del ljudeffekter, bakgrundsljud och atmosfärer. Det enklaste är att hämta de ljud jag behöver från en ljudeffekts-CD eller från ett ljudeffektsbibliotek online, tex Sound Rangers. Men vad gör man om det ljud man söker inte finns, eller om det inte håller rätt längd eller om det inte låter exakt så som man önskar. Ibland kan det enklaste vara att själv spela in ljudeffekten. Detta funkar såklart bäst för ljud som är enkla att hitta eller arrangera, såsom fotsteg, dörrar som öppnas, toaletter som spolar etc. Det blir ju lite knivigare om du behöver ljudet av en startande Boeing 747, med mikrofonen placerad på höger vinge.
Mobil inspelning
Går ljudet att spela in i studio är det enklaste att bara rigga mikrofonen och spela in direkt till datorn. Finns ljudkällan på annan plats, kanske rentav utomhus, behöver du någon form av portabel inspelningsutrustning. En enkel lösning är att använda en handhållen inspelare, tex en Zoom H4n, som har inbyggda mikrofoner du kan rikta mot ljudkällan. Ljudet från en handhållen inspelare kan låta helt OK, mycket handlar om handhavandet för att det ska låta bra. Proffsen brukar använda sig av en shotgunmikrofon, tex en Sennheiser MKH416 och en bra digitalbandspelare, tex en Sound Devices. En Zoom H4n kostar 2995, medan professionell utrustning kostar mångdubbelt mer.
Undvik oljud
Viktigt att tänka på vid inspelning av ljudeffekter är att du lyckas isolera ljudkällan från störande ljud runt omkring. Har du aldrig spelat in ljudeffekter kan du inte ana hur mycket oljud vi omges av. Fläktar, datorer, trafik, prat, etc. Allt fastnar på inspelningen och kan i värsta fall förstöra den. Även ljud som normalt sett är trevliga, tex fågelsång, kan totalt förstöra en annars bra inspelning. Liksom en fotograf väntar på det bästa ljuset, så måste ljudteknikern invänta rätt ögonblick då endast önskat ljud hörs. Och det är lättare sagt än gjort, framförallt i tätbebyggda områden. Man får ofta vänta, och vänta, och vänta. 5 sekunder färdig inspelning kan mycket väl ta 5 timmar att spela in. Men handlar det om att spela in naturljud tycker jag personligen att det är nästan meditativt att ligga bakom en buske och tyst invänta den där fågeln, eller vad det nu är jag ska spela in.
Studiobearbetning
När ljudeffekten är inspelad behöver man ofta trimma ljudet och klippa bort ovidkommande störningar och oljud. Däremot bör man undvika att processa (komprimera) ljudet, ljudeffekter låter bäst om de är så naturliga som möjligt. Spara inte om ljudeffekterna som mp3-filer om du vill använda dem i framtiden, det är alltid bäst att spara ljud i ett råformat som wav eller aiff.
Bilderna i detta inlägg är från en inspelning/fotosession jag gjorde med modellen Suzana Zelic på Hallandsåsen och Båstad för ett par år sedan. Fotograf är min gode vän Rainer Bolm. Suzana bär helt moderiktigt en Sennheiser MHK 416 i en Rycote Windshield, samt har en Edirol R4 i en chic axelremsväska. Även om det primärt handlade om att ta bilder så fångade vi också en del ljud, bland annat underbara vårfåglar som sjunger i bokskogen.
http://https://www.moheffa.se/wp-content/uploads/2013/10/hallandsas.mp3

By Mikael

Moheffa Studio

Radioreklam & Speakerröster