Kan man själv prata in sin radioreklam? Detta är en fråga jag får ganska ofta. Det kan man absolut, om man gör det av rätt anledning. Ett exempel. Är ägaren väldigt förknippad med verksamheten, tex ägaren av en lokal kvarterskrog, kan det ibland vara idé att låta honom/henne tala in sin radioreklam.
Bra anledningar att själv tala in sin radioreklam
1. Det passar idén/konceptet.
2. Man kan framföra budskapet på ett trovärdigt sätt.
Dåliga anledningar att själv tala in sin radioreklam
1. Man vill spara pengar.
2. Man vill få en egokick.
En professionell skådespelare är nästan alltid bättre än en amatör på att framföra en text. Att snåla på produktionskostnaden för att spara en tusenlapp är en dålig idé. Risken är att produktionen inte blir bra. Att bara tycka det är kul, eller för kicken av att höras i radio, är inte heller skäl nog för att speaka själv.
Kontentan är: det går absolut bra att tala in sin radioreklam själv, om man gör det av rätt anledning och om man klarar jobbet.