Funderar du på hur du ska få bäst valuta för din marknadsbudget ? Om ditt mål är att få varumärket att växa, för att därigenom öka kundunderlaget, är radioreklam det självklara alternativet. Jämfört med andra medier har radio en räckvidd som ger perfekta balans av effekt i förhållande till investering. Att välja radioreklam kan bli avgörande för att du lyckas med målet att nå ökad varumärkeskännedom och bli top of mind hos dina målgrupper.
Därför är radio effektivare än TV och sociala medier
Men bör jag inte investera i de sociala kanalerna? kanske du undrar. Det är ju ändå där människor lägger sin tid numera. Eller om jag vill nå verkligt bra resultat, så kanske TV-reklam är det som behövs? Svaret på båda frågorna är nej.
Sociala medier är visserligen relativt sett billiga att investera i, men om ditt mål är att öka räckvidden så kommer de inte att räcka till. Du kommer helt enkelt inte att nå dina målgrupper som helhet via sociala medier. Dessutom innebär ny teknik med adblockers att många användare helt väljer bort att exponeras för reklam.
TV-reklam är det gamla flaggskeppet inom räckvidd och varumärkesbyggande. Men i takt med att tittarsiffrorna har sjunkit har priset för att nå din publik blivit för högt. TV-kanalerna har generellt underlevererat de senaste åren, vilket gör detta medie både dyrt och ineffektivt.
Dagspress då? Om TV håller på att tappa sin publik så ligger detta skepp i princip redan på havets botten. Tiderna då du hittar en ny publik via morgontidningen är förbi.
Radio är nya räckviddskungen
Allt ovanstående har många marknadschefer redan insett, och det är därför investeringarna i radio har skjutit i höjden. Bara de senaste 5 åren har investeringarna i radio ökat med 75%. Och radiolyssnandet ökar när vi tar med oss våra favoritkanaler till jobbet, i bilen, till gymmet och i hörlurarna när vi är på språng.
Radio är inte länger det komplementsmedium man tidigare betraktade det som. Många annonsörer väljer idag radioreklam som en huvudkanal när man vill skapa räckvidd och bygga varumärke. Det du behöver för att lyckas, förutom rejält med sändningstid på en attraktiv kanal, är en riktigt bra produktion. Och det hjälper jag dig med.