Vad är det som får bra ljudkommunikation att fungera? Det enkla svaret är genom att skapa känslor med ljud. En bra röst, ett humoristiskt manus eller en catchy melodi är bra byggstenar när man exempelvis producerar radioreklam. Men det allra viktigaste är att skapa en ljudmiljö som stimulerar känslorna. Varför? För att känslor finns inne i dig och styr dina medvetna och undermedvetna val.
Hur kan man skapa känslor med ljud?
Att ljud har stor inverkan på våra känslor är väldigt tydligt. Pröva att stänga av ljudet under en skräckfilm – utan överraskande ljudeffekter blir det inte så skräckinjagande. Och tvärtom – tänk på hur din favoritmusik kan få dig i rätt stämning på bara några sekunder. Ljud som skapar känslor är producentens bästa verktyg för att få lyssnarna att ta till sig ett budskap. Tricket är att veta vilka ljud som skapar vilka känslor.
Exempel på ljud med känslor
Hur vi uppfattar olika ljud är till stor del baserat på personliga erfarenheter. Därför kan man aldrig med säkerhet säga hur en människa reagerar på ett ljud. Dock finns det många ljud som de flesta reagerar på med stor likhet, exempelvis:
- Vatten. Ljudet av rinnande vatten har ofta en lugnande effekt.
- Åska. Skapar oro och en känsla av fara.
- Ringsignal. Mobilljud brukar trycka på irritationsknappen.
- Viskning. Kan skapa en känsla av intimitet och förtroende.
- Fågelsång. Ger en känsla av frihet och upprymdhet.
- Skratt. Visserligen en klyscha, men skratt smittar. Faktiskt.
Ljud som träffar hjärtat
En erfaren ljudproducent vet vilka ljud som lyfter vissa budskap. Dessutom kan producenten väva samman ljuden med röster med rätt känsla och musik som ligger i linje med det budskap som ska kommuniceras. Kunskapen om ljud är inte en exakt vetenskap, det är också en del magkänsla och magi med i bilden. Det handlar om att skapa en övergripande känsla som går rakt in i hjärtat – och som får lyssnaren att agera i önskad riktning.
Exempel
Här är två olika ljud som i grunden är ganska lika uppbyggda: manlig speakerröst och illustrerande ljudeffekter i bakgrunden. Dock uppfattas de helt olika beroende på tonalitet och ljudval.