Du har lagt många timmar på att producera din film eller presentation. Du närmar dig slutskedet och börjar fundera över hur det ska låta. Vilken speakerröst ska du välja? Självfallet vill du ha en röst som kan förmedla budskapet – med tydlighet och känsla. Tro mig, här finns det inga genvägar om du vill ha ett bra resultat. Du behöver en erfaren speakerröst och du behöver en professionell studio. Här kommer fyra enkla tips som hjälper dig välja rätt speakerröst.
1. Välj en röst som engagerar
Speakerrösten ska sälja ditt budskap. Den ska leverera texten på ett inspirerande sätt, så att lyssnarna inte tröttnar. Var därför noga med att välja en speaker som har en naturlig och trovärdig röst. Har du svårt att själv avgöra vilken röst som fungerar bäst kan du be om olika förslag från ett röstarkiv.
2. Välj en röst som passar ditt varumärke
Är ditt företag ungt eller erfaret? Är ni poppiga eller kostymklädda? Oavsett företagsprofil är det viktigt att rösten speglar varumärket. Var därför noga med att välja en röst som representerar er företagssjäl.
3. Välj en röst med tidigare erfarenhet
Vare sig du producerar film, företagspresentation eller e-learning: välj en röst med erfarenhet från just denna typ av projekt. En reklamröst som är van vid korta 30-sekundersjobb kanske inte lyckas läsa sig igenom en lång, 2-timmars utbildning. Och tvärtom, den seriösa informativa rösten kanske inte har rätt driv för säljande radioreklam. Välj därför en röst med relevant erfarenhet.
4. Välj inspelning i professionell studio
Idag kan du köpa allt på internet. Till och med röster. Problemet är att det är lätt att köpa grisen i säcken. Väljer du att köpa en röst från ett av de stora, internationella röstarkiven vet du ofta inte var och hur rösten spelas in. I en studio, eller i garderoben hemma hos speakerrösten? För bästa kvalitet – boka därför din inspelning via en seriös studio. Då vet du att du får en riktigt bra röst – och ett riktigt bra ljud.